Lærte å gå igjen

- Jeg er veldig glad for at jeg kom hit og at de finnes, sier Jan Østvik (74) fra Sørreisa. Å få slag i min alder – jeg forstod ikke hva som skjedde.

Jan Østvik ble rammet av hjerneslag i 2022. Det skjedde mens han sov, og ble oppdaget av samboer Anna Edvardsen da han våknet.

Fv. Jan Østvik og samboer Anna Edvardsen. Alle foto: Kari H. Slaattelid

Han klarte ikke å komme seg opp av senga.

Det bar rett til UNN i Tromsø og etter to uker på sykehuset, ble han sendt til Rehabiliteringsenheten UNN på Finnsnes.

- Jeg kunne ikke gå selv, hadde dobbeltsyn og datt bare over mot høyre. Jeg ble trillet inn her på båre, sier han.

Bakerst fv. Camilla N. Hagensen, Jan Østvik, Kaia Olsen og Anna Edvardsen (fremst). De mener det er viktig for hele regionen at Rehabiliteringsenheten UNN på Finnsnes består.

Øvde opp igjen balansen

– Jan var innlagt på avdelingen over flere uker til rehabilitering, og han fikk reise på perm hjem til jul i rullestol, forteller Kaia Olsen, ergoterapeut ved Rehabiliteringsenheten UNN på Finnsnes.

Etter ytterligere 5 uker med trening, hadde han lært å gå igjen.

Jan Østvik er tilbake på gangbanen, hvor han trente seg opp etter hjerneslaget. Fv. Camilla N. Hagensen og Kaia Olsen

Én av mine oppgaver som ergoterapeut i det tverrfaglige samarbeidet vi har her, er kartlegging av kognitiv funksjon – det vil si de ferdighetene vi trenger for å utføre både enkle og komplekse oppgaver, forklarer hun.

Det kan påvirke mye i en rehabiliteringsprosess, både balanse, selvstendighet i vask, påkledning, matsituasjon – hvordan pasienten håndterer, planlegger og organiserer ulike oppgaver.

Jan Østvik måtte øve opp igjen denne evnen og følge opptreningen som teamet på rehabiliteringsenheten hadde satt opp for han.

Merket stor framgang

- Jeg visste jo ikke hva dette var fra før, så alt var uvant og nytt, sier Jan Østvik.

Men jeg opplevde å bli godt ivaretatt og følte meg trygg, både fordi det er et profesjonelt opplegg og at jeg samtidig fikk familie, venner og kjente på besøk.

Det hjalp veldig på både humør, motivasjon og den innsatsen jeg la ned, poengterer han.

Ikke minst kunne samboer Anna Edvardsen ofte ta den korte turen fra Sørreisa til Finnsnes, for å besøke han.

Hun merket stor framgang hos Jan hver gang hun kom på besøk.

Det var helt topp her, det kan ikke beskrives, sier hun. Om tilbudet fjernes blir det et stort tap for hele Midt-Troms.

Rehabiliteringsenheten har totalt rundt 200 pasienter i året og har opparbeidet seg spesialistkompetanse i over 30 år – spesielt på rehabilitering etter hjerneslag og kognitive utredninger.

80 % av pasientene er slagrehabilitering, som ifølge internasjonal veileder er forbeholdt spesialistrehabilitering.

Øvrige pasienter er amputasjoner og komplekse geriatriske pasienter, som bl.a. blir innlagt via geriatrisk poliklinikk eller henvist fra nevrolog – blant annet Parkinson-pasienter.

Et knippe ansatte på Rehabiliteringsenheten UNN Finnsnes.

Nærhet er nøkkelen

- Her er vi tverrfaglige og samkjørte, og er en stabil stab. Vi har ingen problemer med rekruttering, sier Camilla N. Hagensen, avdelingsleder på Rehabiliteringsenheten UNN på Finnsnes.

Alle vet hva som er målet og hva vi jobber for.

Vi har en rekke spesialister, blant annet innen geriatri, logopedi, fysioterapi og ergoterapi, og nærhet til familie og venner er viktig for mer enn det rent praktiske med reiseavstanden, mener hun.

- Nærhet til pårørende er viktig for rehabiliteringen. Nærheten skaper trygghet, økt trivsel, motvirker depresjoner og hjelper pasientene til å ta ut potensialet sitt for å bli frisk, sier ergoterapeut Kaia Olsen.

Kaia Olsen, ergoterapeut, Rehabiliteringsenheten UNN Finnsnes.

Skjebnen til rehabiliteringsenheten blir avgjort til våren neste år, og det er ingen tvil om hva pasientene og de ansatte mener om forslaget om kutt.

- Vi må ha helsetjenester der folk bor, sier hun.

Fakta

• Rehabiliteringsenheten er en spesialisthelsetjeneste innen geriatri og rehabilitering, bestående av en døgnenhet med 6 rehabiliteringssenger, geriatrisk poliklinikk og ansvar for Pasientsentrert helsetjenesteteam. Mer om Rehabiliteringsenheten UNN Finnsnes og Geriatrisk poliklinikk (PDF, 142 kB).
  • Helse- og omsorgsdepartementet har gitt Helse Nord RHF i oppdrag å vurdere funksjons- og oppgavedelingen i helseregionen.
  • I delrapporten fra arbeidsgruppene i Helse Nord som ble offentliggjort 14. november 2023, ble det foreslått store endringsforslag og konsekvenser for Midt-Tromsregionen.
  • Nytt dokument Tiltak for å sikre bærekraft i Helse Nord er nå på høring, med frist 25. april 2024. Blant annet er Rehabiliteringsenheten UNN Finnsnes med 6 sengeplasser er anbefalt lagt ned.
  • Endelig dokument etter høring blir sak i Helse Nord-styret den 19. juni 2024.