Mitra i et nøtteskall

Vekstbedriften Mitra AS har som formål å skape varige arbeidsplasser for folk med redusert arbeidsevne i Senja og Sørreisa. Mitra tilbyr mange gode tjenester og produkter til sjømatindustrien, reiseliv, deg og meg.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Senja kommune eier 79,10 % av Mitra AS, det vil si at vi er en eierskapskommune, Eierskapet har vi sammen med Sørreisa kommune.

Selskapsorganiseringen innebærer at Mitra er skilt ut fra kommunen som organisasjon og er et eget rettssubjekt.

Fra å styre gjennom linjeorganisasjonen, styrer Senja kommune gjennom å være eier av selskapet. Forvaltningen av selskapet ligger hos styret og daglig leder.

Kommunens eierskap

Kommunen har eierskap i 20 AS-selskaper, 4 Interkommunale selskaper, 2 Samvirkeforetak og interesser i 6 stiftelser og ett Interkommunalt politisk råd. Midt-Tromsrådet.

Mitra omsetter for rundt 52 millioner kroner i året, og all produksjon av tjenester og produkter gjøres gjennom tilrettelagte arbeidsplasser med basis i mestring, glede og vekst.

Verdiene respekt, samhandling, pålitelighet og kompetanse ligger i bunn for all aktivitet. Aktivitetene som iverksettes skal støtte lokale satsingsområder i Senja og Sørreisa.

Hva gjør Mitra

• Vaskeriet i Mitra sin regi, har beliggenhet både på Finnsnes og Senjahopen, og dekker vaskerileveranse innen institusjons-, næringsmiddel- og privattøy.
  • Mitra er også en industriell produsent av trepaller blant annet for sjømatindustrien, produserer brøytestikker av plast i en rekke andre varianter.

Foto Mitra AS.

• Innen servicetjenester leverer Mitra tekniske hjelpemidler, strøsand i sekker, treprodukter, grøntarbeid, egen Bruktbutikk, reparasjon av fiskeredskaper, snømåking, flytteoppdrag, makulering, nedvasking, ulike reparasjonsoppdrag, sykkelreparasjon og fyringsved.
  • Mitra drifter i tillegg catering, kantine, har utleie av selskapslokale, leverer jobbfrukt ut til kunder og har langtidsutleie gjennom Mitra Botell med 4 leiligheter.

Foto og video Kari H. Slaattelid/Senja kommune.

Presentasjon av Mitra - Eierskapsbedrift i Senja kommune (PPTX, 25 MB)

Hva betyr kommunens eierskap

Selskapsorganisering innebærer at virksomheten er skilt ut fra kommunen som organisasjon og er et eget rettssubjekt.

Kommunens styringsrolle endres derfor fra å styre gjennom linjeorganisasjonen, til å styre gjennom å være eier av selskapet. Forvaltningen av selskapet ligger hos styret og daglig leder.

• Kommunestyret utøver eierskapet gjennom representantskapet eller generalforsamling som er selskapets eierorgan. Representantskapet/generalforsamlingen velger styret, kan instruere styret og omgjøre dets beslutninger.
  • Et viktig prinsipp ved selskapsorganisering er at selskapets ledende organer skal ha betydelig grad av frihet til å drive virksomheten.
  • Lovfestede bestemmelser og vanlige normer for god selskapsstyring setter grenser for hvor mye kommunen som eier av disse selskapene kan og bør involvere seg i selskapenes virksomhet.
  • Oppgaven til selskapets styre og administrasjon er å planlegge, forvalte og drive virksomhet innenfor en ytre ramme som er trukket opp av eieren/eierne.
  • Den ytre rammen består av eierstrategien, eierskapsmeldingen og selskapsavtalen eller vedtektene for selskapet.

Eierskapsmelding 2021 - Senja kommune