Nå kommer 5G til Finnsnes og Silsand

Senja er i rivende utvikling, noe som også gjør det attraktivt å bo og leve her. Modernisering til 5G er framtidens mobilnett med en mye større hastighet og fleksibilitet.

I Senja kommune er den store moderniseringen fordelt over to perioder.

Første del er allerede i år, hvor målet er at de første 14 basestasjonene skal være ferdig modernisert med 5G i 2023. De resterende vil bli tatt i 2024 og 2025.

- Oppgraderingen av mobilnettverket vil først og fremst gi større pålitelighet for innbyggerne i Senja kommune. For næringslivet vil denne tilretteleggingen sikre videre teknologiutvikling og nye løsninger, sier Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune.

Ordføreren legger til at han er godt fornøyd med samarbeidet med region Nord i Telenor, i det pågående arbeidet.

Telenor anslår at de samlede investeringene bare i Senja kommune, vil være rundt 25 millioner kroner.

Godt i gang med modernisering

I løpet av sommer og høst skal alle basestasjoner i og nær Finnsnes og Silsand være ferdig modernisert.

- Før vi kan si at alle i området Silsand er dekket opp, må også basene Silsandhallen og Finnsnes Amfi moderniseres. Dette skjer i løpet av juni, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor.

Områdene som allerede er ferdig modernisert til 5G er Botnhamn, Kistefjell, deler av Kaperdalen, Vikaveien, Lysvatnet, Geita og Lysnes.

Skøelvdalen, Fuglelia og Klubben/Salmar er klar. Silsand og Laksneset blir modernisert i disse dager.

Videre er planen, tentativt:

• Juni: Finnsnes-Amfi, Bygården, Gisund, Refa, Silsandhallen
  • Juli: Finnfjordbotn, Finnfjordeid, Vangsvik
  • August: Finnfjord, Rubbestadfjell
  • Oktober: Finnsnes

- Vi planlegger ut fra tentative datoer, da det er opp til entreprenøren som bygger ut i dette området å planlegge når de skal komme, forklarer Bjørn Amundsen.

Kommunen har fått klager fra Botnhamn på at 5G ikke fungerer der – hva er årsaken?

- Enheten som forsterker signalet og sender det videre (repeater) ved fergeleiet støtter 5G, men ikke på den frekvensen vi benytter nå, dessverre, sier dekningsdirektøren.

Når 5G kommer her er ikke besluttet.  En repeater forsterker bare signalet fra basestasjonen lengre ut, og er ikke en egen basestasjon.

Og at en basestasjon er modernisert betyr ikke 100 % sikkert at den har 5G fra dag en, siden det er et etterslep  (backlog) på å aktivere 5G etter modernisering av senderen.

- Men det pågår løpende å få aktivert de som ennå ikke har fått dette, påpeker Bjørn Amundsen.

Forbedring for næringslivet

-For oss er det viktig at vi får tilgang til 5G-nettet, sier Geir-Henning Wintervoll, adm. direktør, Finnfjord AS. Vi har produksjon 24 timer i døgnet, i alle årets dager – og trenger kontinuerlig og pålitelig kommunikasjon med prosessene til smelteverket.

5G-teknologi gir oss muligheter til å benytte enda mer avanserte sensorer – som kan forbedre vår forståelse av prosessene, sier han.

Ved hjelp av 5G-teknologien, vil kundene ofte kunne velge mellom både fiber der det er bygget ut og høyhastighets mobilnett med 5G og forsterket 4G.

- 5G er ultrapålitelige høyhastighetsnett, som for eksempel muliggjør samarbeid mellom mennesker og maskiner i sanntid, på en helt annen måte enn i dag, forteller Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor.

5G betyr blant annet mye for miljøet og det grønne skiftet, og hele velferdssamfunnet vårt. Effektiv og sikker bruk av menneskelige ressurser gir store gevinster for industrien, og også for eksempel for helsevesenet, avslutter han.