Sandproblemer i Senjahopen havn

- Vi jobber aktivt med å se på løsninger på kort og lang sikt, for å stoppe sandproblematikken fra fyllingene – så kalt sjøkantdeponi – som ble etablert under mudringsprosjektet i Senjahopen havn, sier Martin Ingebrigtsen, prosjektleder i Senja kommune.

Det er svært beklagelig at sanda på det nyetablerte næringsområdet tas med vinden inn til bygda, sier Martin Ingebrigtsen.

Senja kommune har konkret mottatt seks henvendelser fra innbyggere i Senjahopen, om problemer med sand som blåser fra fyllingene – så kalt sjøkantdeponi – som ble etablert under prosjektet Mudring av Senjahopen havn og farled.

Ett tiltak som vurderes, er å behandle fyllinga med kalsiumklorid – et støvbindingsmiddel som brukes på grusveier, motorveier, byggeplasser og tunneler hvor det samler seg mye støv, sier Ingebrigtsen.

Skal forhindre problemene

- Vi har i forbindelse med vurdering av kalsiumklorid, mottatt bekymringsmeldinger om at dette stoffet også vil bli blåst på nærliggende hus og gjenstander, sier Martin Ingebrigtsen.

Nå undersøker vi nærmere om erfaringer med at kalsiumklorid blir tatt av vinden, og eventuelt hvordan dette kan forhindres, poengterer Ingebrigtsen.

- Et langsiktige tiltak som kommunen også jobber med, er å etablere en overdekning, sier han. Vi ser både på type masser og hvor tykt laget må være.

Vi beklager de ulempene sand med vinden fra sjøkantdeponiet har gitt innbyggerne i området.

Fakta om prosjektet

Sanden som blåser fra sjøkantdeponiet er fra en grovplanert flat slette i Hopen, som består av mudringsmasser etter gjennomføring av prosjektet Mudring av farled og havna i Senjahopen.

• Området er regulert til næringsareal, og massene består av både sand, store steinblokker, morenemasser og leire.
  • Det er kommunen ved prosjektavdelingen som er ansvarlig for mudringsprosjektet i Senjahopen.
  • Prosjektet er i en avslutningsfase og kommunen jobber med opprydding og å finne løsninger på sandproblemet på kort og lang sikt.

Mer om prosjektet Mudring av Senjahopen havn og farled - Senja kommune