Vi ønsker flere barnehagelærere

- Æ tenkte, vi trenger pedagoger her ute, sier Ingerlill Johansen, fra Botnhamn og barnehagelærerstudent. Det er godt å lære mer og gjøre noe annet i hverdagen.

Fra venstre, Jorun Berntsen (46) fra Husøy og Ingerlill Johansen (45) fra Botnhamn,   studenter som går siste år på samlingsbasert barnehagelærerutdanning.

- Vi var to som søkte og som har støttet og samarbeidet med hverandre. Det har vært en trygghet i det, sier Ingerlill Johansen.

Sammen med Jorun Berntsen, har hun fulgt et treårig utdanningsløp tilknyttet distriktbasert barnehagelærerutdanning.

Begge jobber i Botnhamn/Fjordgård barnehage og er i innspurten og ferdig til våren.

- Vi er ikke like og det er en styrke i å utfordre hverandre med ulike synspunktet, konstaterer Johansen.

Nytt kull starter opp

- Usikkerheten med jobb i distriktet fikk meg til å søke, sier Jorun Berntsen fra Husøy. Nå er jeg sikret jobb fremover.

Barnehagelærerutdanningen er et bachelorstudium på 180 studiepoeng. Det må være 24 kvalifiserte søkere, for å få det samlingsbaserte tilbudet til Midt-Troms i regi av Universitet i Tromsø.

Et nytt kull med barnehagelærerstudenter starter opp høsten 2022 på Finnsnes.

Barn fra Botnhamn/Fjordgård barnehage. Foto: Senja kommune.

- Søknadsfrist for søkere med studiekompetanse er 20. april, forteller Merete Henriksen, virksomhetsleder for Barnehager Senja nord i Senja kommune.

Det er et godt tilbud for å øke egen kompetanse innen fagområdet.

Kombinasjon jobb, familie og utdanning

- Vi anbefaler ansatte i barnehagene våre å øke kompetansen, og prøver å legge til rette for at jobb, familieliv og studium kan fungere i praksis, sier Merete Henriksen. Vi ønsker flere barnehagelærere.

Begge studentene har pendlet til Tromsø. Nå er det mulighet for å samles på Finnsnes.

Det har vært stress og litt redsel i starten, sier Ingerlill Johansen. Så her måtte jeg balansere for ikke å være negativ.

Økonomisk har det vært utfordrende. De som får ta studiet på Finnsnes har en stor fordel.

Ingerlill Johansen, snart ferdigutdannet barnehagelærer

- Er du strukturert nok så går det bra, påpeker Jorun Berntsen.

Vi kan stolt se tilbake på gode resultater og ting vi har gjort i årenes løp gir nå en helt annen mening, sier Johansen med et smil.

Øker antall pedagogstillinger

- Det har vært fullt kjør hele tiden og hardt arbeid, sier Jorun Berntsen fra Husøy.

Men jeg gleder meg til å dra på samling – det er et flott miljø blant studentene. Og gjennom studiet har jeg fått en mye større forståelse for det barnehagefaglige, sier hun.

- Vi har en dekningsgrad på rundt 75 % i pedagogstillinger dette året, hvorav 25 % av barnehagelærerne har dispensasjon fra utdanningskravet inneværende barnehageår, forklarer Merete Henriksen.

Vi ønsker å øke dekningsgraden på pedagogstillinger, og studiet på Finnsnes gjør utdanningen tilgjengelig for flere, sier Henriksen.

Gleder seg til å bruke kunnskapen

- Vi har hatt god støtte i å være to som kan diskutere med hverandre, poengterer Jorun Berntsen.

- Jeg jobbet først som pedagog på dispensasjon fra utdanningskravet, og fikk god veiledning fra styrer i barnehagen og lærte mye, sier Ingerlill Johansen. Men i tillegg til økt kompetanse er bedre lønn også et poeng for meg.

Begge gleder seg til å kunne ta i bruk all den nye kunnskapen, alt det de har lært.

- Samtidig skal det jo bli godt å kunne bruke litt mer tid til det jeg har lyst til, konstaterer Ingerlill Johansen.

Mer informasjon om samlingsbasert Barnehagelærer-bachelor