Etablering av infrastruktur for ladestasjoner

Senja kommune er en pådriver i prosessen med å få på plass infrastruktur for ladestasjoner for el-biler i kommunen, i samarbeid med Ishavskraft og andre leverandører.  Målet er ladestasjoner på Finnsnes, Stonglandseidet, Gryllefjord, Skaland og Botnhamn. 

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

På Finnsnes, porten til Senja, etableres det om ikke lenge 2 lynladere med 4 uttak. Her dimensjoneres det på sikt for en dobling. 

- Vi sluttforhandler i disse dager med Ishavskraft, på kapasitet for 5-9 ladestasjoner som skal plasseres i Gryllefjord, Skaland, Stonglandseidet og Botnhamn, forteller Bjørn Fredriksen i næringsavdelingen i Senja kommune. Målet er å få på plass ladestasjonene i distriktet før sommerferien.

- Utfordringene nå er beklageligvis store forsinkelser på leveransen, både i forhold til økt markedspågang nasjonalt og krigen i Ukraina, sier Fredriksen. Ukraina er leverandør på viktige komponenter til ladestasjonene. 

Avhengig av ladestasjoner 

- Skal vi få på plass ladestasjoner i kommunen, må Senja kommune bidra med tilskudd på rundt 1 million kroner, til etablering utenfor sentrumskjernen, påpeker Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune.

For å kunne innvilge tilskudd – som for øvrig ikke omfattes av lov om offentlig anskaffelser – fordrer det et politisk vedtak i Senja kommunestyre. Saken vil bli lagt fram for kommunestyret i nær framtid, sier ordføreren. 

Botnhamn taxi er en av flere aktører, som er avhengig av å få ladestasjoner for el-bil på plass. 

- I anbudsprosesser for større oppdrag må vi kunne tilby transport med el-bil, sier Frode Tøllefsen, eier av Botnhamn taxi. Det er et krav gjeldende fra 2024, at alle taxier skal ha null-utslipp.  

Derfor håper vi at ladestasjonene kommer på plass fort, sier Tøllefsen. 

Per i dag er det for dårlig kapasitet på strømforsyningen i Botnhamn, konstaterer han. Vi er derfor avhengige av at kapasiteten utvides, for å kunne sikre at det kan settes opp ladestasjoner.    

Hvorfor el-ladestasjoner på Senja 

Det er stor etterspørsel nasjonalt etter el-biler. Salg på el-biler i Norge har for lengst passert over 50 prosent.  

- Vi forventer økt turisme på Senja som nasjonal turistvei, sier Bjørn Fredriksen. Begrepet «Eco Friendly Travelling» sprer seg over hele Europa. Mange planlegger ferien sin etter hvor du kan lade bilen. 

Senja kommune leier nye kommunale tjenestebiler, blant annet for hjemmetjenesten som ferdes rundt i hele kommune, som hovedsaklig er basert på strøm og hybrid (strøm+bensin), fortsetter Fredriksen. Rask lading av bilene vil være viktig.  

- Et annet viktig poeng er at Boreal har vunnet anbudet på pasientreiser til og fra Universitetssykehuset i Tromsø til kommunen, poengterer Tom-Rune Eliseussen. Anbudet ble vunnet med krav om bruk av el-bil for transport.  

Det vil tvinge seg fram krav om nullutslipp for transport i alle bransjer. De må kunne lade, om det skulle være behov for det, avslutter ordføreren.