Hva skal gjøres? | Ansvar |
Fase 1: Før henvisning og utredning | |
Mistanke om at eleven ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen. | Kontaktlærer |
Tidlig observasjon, problemvurdering og tidlig intervensjon. | Kontaktlærer |
Skolen/ læreren plikter å vurdere elevens læringsutbytte kontinuerlig. | Kontaktlærer |
Elevens og foreldrenes rett til å be om vurdering. | Kontaktlærer |
Varslingsplikten § 11-2 - undervisningspersonalets plikt til å vurdere om eleven trenger individuelt tilrettelagt opplæring og å melde fra til rektor. | Kontaktlærer |
Rektor har ansvar for å behandle saken | Rektor |
Ressursteam. Problematikken vurderes i ressursteam | Kontaktlærer |
Fase 2: Tilmelding til PP-tjenesten | |
Oversendelse av saken til PP-tjenesten for sakkyndig vurdering. Ved henvisning til PPT skal foreldrene skrive under på at de samtykker til at sakkyndig vurdering utarbeides | Rektor |
Skolen ber PP-tjenesten utrede elevens behov for individuelt tilrettelagt opplæring. | Rektor |
Fase 3: Sakkyndig vurdering av elevens behov | |
PPT gjennomfører en sakkyndig vurdering som består av utredning og tilråding. | PPT |
PP-tjenesten har plikt til å rådføre seg med eleven/foreldrene i arbeidet med å utforme tilbud om individuelt tilrettelagt opplæring og legge stor vekt på synspunktene deres, jf. § 10-2. | PPT |
Foreldrene/eleven har rett til å få kjennskap til innholdet i den sakkyndige vurderingen. | PPT |
Fase 4: Vedtak | |
Skoleeier er ansvarlig for at enkeltvedtak fattes. Enkeltvedtaket kan gi eleven medhold eller avslag i kravet. | Skoleeier/rektor |
Foreldrene/eleven har rett til å uttale seg før det blir truffet enkeltvedtak, og deres syn skal tillegges stor vekt. Retten til å uttale seg gjelder særlig ved avvik fra den sakkyndige vurderingen. | Den som fatter vedtak |
Før det treffes enkeltvedtak, skal skoleeier årlig innhente samtykke fra eleven/foreldrene. (skjema: Samtykke til vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring). | Rektor |
Fase 5: Planlegging og gjennomføring | |
Individuell opplæringsplan (IOP) utarbeides dersom eleven har fått innvilget individuelt tilrettelagt opplæring. | Kontaktlærer |
Foreldrene/eleven involveres i arbeidet med å utforme planen, og deres syn tillegges vekt. | Kontaktlærer |
Fase 6: Evalueringsfase | |
Utarbeiding av årsrapport | Kontaktlærer |
Årsrapport sendes til elev/foreldre, skoleeier og PPT. | Rektor |
Henvisning til PPT (fase 2 og 3)
Når PPT mottar henvisning starter et utredningsarbeid i forhold til barnets behov. Konklusjon av utredningsarbeidet munner vanligvis ut i ei sakkyndig vurdering. Sakkyndig vurdering skal ta stilling til behovet for individuelt tilrettelagt opplæring etter § 11-6 i Opplæringslova. Den sakkyndige vurderingen gjelder så lenge behovet er uendret, men den sakkyndige vurderingen bør ikke være eldre enn 3 år.
Elever som har rett til individuelt tilrettelagt opplæring, har krav på at det fattes enkeltvedtak. Enkeltvedtak fattes av rådgiver/rektor/skolekontor/forvaltning i den enkelte kommune. Før det fattes vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, skal foresatte gi skriftlig samtykke til at dette blir gjort i henhold til opplæringslova § 11-7.
Brukerne/foresatte skal være orientert om saksgangen og har uttalerett. En IOP utarbeides for alle som mottar individuelt tilrettelagt opplæring.
Vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring (fase 4)
For at det skal fattes vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring i henhold til opplæringslova må det foreligge en sakkyndig vurdering.
Vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring fattes når PPT har vurdert at eleven har behov for individuelt tilrettelagt opplæring.
Det skal fattes vedtak om at eleven ikke har rett til individuelt tilrettelagt opplæring når PPT gjennom sakkyndig vurdering har vurdert at det ikke er behov for slikt tiltak.
Rektor skal ikke fatte vedtak når:
- det ikke foreligger en sakkyndig vurdering
- foresatte/eleven ikke har gitt samtykke til å fatte vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring jf. § 11-6.
Rektor har anledning til å se bort fra den sakkyndige vurderingen, men har da en utvidet begrunnelsesplikt, jf. opplæringslova §11-7. Det må vises til at eleven får et tilbud som oppfyller retten etter § 11-6. Et krav om individuelt tilrettelagt opplæring kan ikke avslås og begrunnes med manglende ressurser. Vedtaket skal angis i årstimer. Klageadgang skal beskrives i vedtaket.
Individuell opplæringsplan (IOP) (fase 5)
Alle elever som får individuelt tilrettelagt opplæring skal etter opplæringslova § 11-10 ha individuell opplæringsplan.
Utforming og krav til IOP
Rektor i skolen har ansvaret for at IOP foreligger. Ansvar for å utarbeide IOP er kontaktlærer/ansvarlig pedagog/spesialpedagog.
For elever som skal ha IOP skal denne foreligge så snart som mulig, og senest 4 uker, etter at vedtak om rett til individuelt tilrettelagt opplæring foreligger. Ferietid kommer i tillegg. Elev og foresatte er naturlige samarbeidspartnere i planprosessen. Ressursteam, PPT og spesialpedagog kan gi veiledning i forhold til IOP-arbeidet.
Mål og innhold i IOP skal omhandle:
(IOP skal beskrive mål, omfang og organisering av opplæringen.)
- områder der eleven får ekstra hjelp for å kunne nå kompetansemålene i fag slik de er fastsatt i Læreplanverket for kunnskapsløftet.
- områder der eleven har mindre avvik fra kompetansemålene i fag slik de er fastsatt i Læreplanverket for kunnskapsløftet.
- områder der eleven har store avvik fra kompetansemålene i fag slik de er fastsatt i Læreplanverket for kunnskapsløftet.
Omfanget skal beskrives i form av antall pedagog- og/eller assistenttimer i årstimer. Der enkeltvedtaket omfatter assistent, skal også dette innarbeides i IOP.
Organisering skal beskrives i form av tiltak f.eks. 1:1, på ei lita gruppe eller på ei gruppe/klasse.
Opplæringslova stiller ikke krav til at foresatte skal godkjenne IOP, men opplæringslova
§ 10-2 legger vekt på elevens/foresattes medvirkning i utformingen av den. Skolen kan derfor iverksette individuelt tilrettelagt opplæring selv om det ikke er kommet til enighet med eleven/foresatte om innholdet i IOP. Foreldrene har samtykket på at sakkyndig vurdering skal utarbeides og at vedtak fattes. Gjennom disse samtykkene (dersom de ikke klager) har allerede foreldrene samtykket i utarbeidelse av og innhold i IOP.
Opplæringsmålene må være så konkrete, tydelige og målbare at læringsresultatene kan måles i årsrapporten.
En deltagelsesfokusert IOP –mal, spesielt tilpasset barn med omfattende og kombinerte lærevansker
Kommunene har vedtatt håndboka med tilhørende IOP skjema. For de multifunksjonshemmede elever kan en deltakerfokusert IOP vurderes som planverktøy. Forslag til mal finnes på Statped sine nettsider.
Årsrapport for skole – vurdering av individuelt tilrettelagt opplæring
Skolene skal årlig utarbeide skriftlig rapport med vurdering av individuelt tilrettelagt opplæring som eleven har hatt. Rapporten skal sendes til foreldrene, skoleeier og PPT.
I rapporten skal det gjøres vurderinger i forhold til målene i den individuelle opplæringsplanen og i forhold til sakkyndig vurdering. Metoder og organisering skal også vurderes.
Dersom behovet for individuelt tilrettelagt opplæring ikke lenger er til stede, kan PPT skrive en ny sakkyndig vurdering som dokumenterer dette eller det kan komme frem av møtereferat.
Samarbeid med foresatte og elever
Arbeidet med IOP skal gjøres i samarbeid med eleven/foresatte, og det skal legges stor vekt på deres syn. Eleven/foresatte kan være delaktige på følgende områder; når det er bekymring for utvikling, henvisning PPT, utredning/samtale med PPT, gi samtykke til at vedtak blir fattet, utarbeiding av IOP og samarbeid gjennom skoleåret.
Gjennomføring av individuelt tilrettelagt opplæring
Rektor plikter å se til at det avsettes nødvendige pedagogiske ressurser for å gjennomføre individuelt tilrettelagt opplæring i tråd med enkeltvedtaket.
Klagesaker
Det er av avgjørende betydning at all nødvendig dokumentasjon følger klagesaken, jf. punktene nedenfor, i tillegg til vedtaket og klagen.
Rett til å klage på vedtak følger av forvaltningsloven § 28. Det er eleven/foresatte eller en annen med rettslig klageinteresse som har rett til å klage på et enkeltvedtak.
Reglene om klageinstans finnes i opplæringslova § 29-1. En eventuell klage vedrørende individuelt tilrettelagt opplæring, skal fremmes overfor den som har fattet vedtaket.
- Den som har fattet vedtaket må vurdere klagen
- Om klagen imøtekommes, fattes et nytt vedtak
- Dersom klagen delvis blir tatt til følge skal det fattes nytt vedtak og klager gis ny klageadgang
- Opprettholdes vedtaket oversendes klagen til Statsforvalteren i Troms
Det følger av forvaltningsloven § 29 at klagefristen er 3 uker. Når det klages på et enkeltvedtak, har rektor alltid adgang til å oppheve eller omgjøre sitt opprinnelige vedtak til gunst for klager. Før saken sendes Statsforvalteren i Troms må rektor påse at all nødvendig dokumentasjon er vedlagt:
- Vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring
- Sakkyndig vurdering
- IOP
- Årsrapport
- Annet
Overgang fra barnehage til grunnskole for barn med rett til individuelt tilrettelagt opplæring
Barnehagen ved styrer innkaller til møte med rektor ved den skolen som barnet skal begynne på. Det er vanlig at følgende innkalles: Foreldre til barnet, PPT, skole, skolekontor/forvaltning, styrer, pedagogisk leder ved barnehagen/ansvarlig for det spesialpedagogiske tiltaket og eventuelt andre (f.eks. logoped, fysioterapeut, helsesykepleier). Dersom foreldrene gir sin skriftlige tillatelse til dette, skal barnehagen videresende dokumenter til skolen som er nødvendige i det videre arbeidet med barnet. Slik dokumentasjon kan være resultat av tester som er utført, IUP til barnet, og sakkyndig vurdering fra PPT. Skolen har et medansvar for å bli kjent med barnet før skolestart. Det vises her til skjema for overganger barnehage-skole. Viser ellers til eget hefte om Overgang barnehage-skole som er utarbeidet og gjeldende for Sørreisa og Senja kommune.
Overgang for barn som ikke går i barnehage
For barn som ikke har barnehageplass, og som vurderes til å ha rett til individuelt tilrettelagt opplæring ved skolestart, vil PPT skrive en sakkyndig vurdering som er gjeldende fra skolestart.