Alt for eldre-snarvei

Senja kommune har etter oppfordring fra Senja eldreråd, fått på plass en snarvei på hjemmesiden til aktuell informasjon myntet på eldre. Vi håper snarveien kan gjøre det lettere for folk å finne fram aktuell informasjon fra kommunen på nett.

Det er en blå knapp på førstesiden, som vi kaller "Alt for eldre". Snarveien ble presentert på møte i Senja eldreråd i april 2022, og har medført bare gode tilbakemeldinger fra representantene.

- Vi har ytret ønske om at det lages snarvei til alt innen helse- og omsorgstjenesten, sier Eva Jørgensen, leder for Senja eldreråd. Og vi oppfordrer herved innbyggerne til å gjøre seg kjent med hva som skjuler seg bak «Alt for eldre»-knappen.

Hun oppfordrer også innbyggerne til å komme med innspill på hva siden bør inneholde, og hvordan den kan organiseres ytterligere for å bli mest mulig brukervennlig.

Alt for eldre-knapp - Senja kommune

Utvikling kan medføre utenforskap

- Dersom Senja kommune sin «Alt for eldre»-knapp kan bidra til å senke terskelen for å innhente informasjon på nye måter, vil kanskje flere oppdage at det går an å få tak i informasjon til alle døgnets tider, poengterer Eva Jørgensen. Uavhengig av kommunens åpningstider og kontakt med saksbehandler,

Eldrerådet er kjent med at én av kommunens seks pensjonistforeninger, allerede har informert om dette på et medlemsmøte.

Illustrasjonsbilde fra Microsoft 365, Stockbilder

- Ny teknologi gjør det mulig å delta på nye måter. Men utviklingen kan også sette eldre utenfor fellesskapet, ifølge nasjonalt eldreombud, Bente Lund Jacobsen.

Eldreombudet er et selvstendig og uavhengig nasjonalt statsorgan, etablert i 2021. I 2022 besluttet regjeringen Støre å legge ned Eldreombudet med virkning fra 1. juli 2023.

Variert digital kompetanse

Høsten 2020 utarbeidet Kompetanse Norge, på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet og med utgangspunkt i en spørreundersøkelse gjennomført høsten 2020, rapporten Befolkningens digitale kompetanse og deltakelse.

Undersøkelsen måler befolkningens bruk av internett og digitale verktøy (smarttelefon, datamaskin og nettbrett), grunnleggende digitale ferdigheter, behov og hindringer for å utvikle digitale ferdigheter og ønsker om opplæring i digitale ferdigheter.

Noen funn fra rapporten

• Personer som er 60 år og eldre (seniorer) og personer utenfor arbeid og utdanning (ikke-sysselsatte), er to grupper med svakere digitale ferdigheter enn øvrig befolkning. Vi finner likevel store forskjeller mellom de yngste og eldste seniorene, og mellom ikke-sysselsatte i og utenfor arbeidsstyrken.
  • Seniorer og ikke-sysselsatte oppgir andre behov, hindringer og ønsker for å utvikle digitale ferdigheter enn resten av befolkningen.
  • Koronapandemien har medført et større behov for digitale ferdigheter hos nesten halvparten av befolkningen, og mest blant personer i arbeid og utdanning.
  • Blant de som har opplevd et større behov, er det imidlertid seniorer og ikke-sysselsatte, to grupper med svakere ferdigheter enn øvrig befolkning, som i minst grad har fått behovet dekket.

Rapporten "Befolkningens digitale kompetanse og deltakelse" – Kompetanse Norge

Senja kommunes pensjonistforeninger

• Berg pensjonistforening, v/leder Rigmor Mikalsen, Skaland
  • Finnsnes og omegn pensjonistforening v/leder Reynir Grimsson. Finnsnes)