Kart og eiendomsinformasjon

Med kommunens digitale kart- og eiendomstjenester kan du finne frem og bestille eiendomsinformasjon som du trenger til for eksempel byggeprosjekter. 

Min Eiendom

Ved å logge inn via ID-port får du med tjenesten Min Eiendom tilgang til informasjon om din eiendom og kommunale tjenester knyttet til eiendommen i Senja kommune.

Det innebærer kart og oversikt over eiendommens areal og bygninger, og informasjon om kommunale gebyrer, vann og avløp og eiendomsskatt. Informasjonen hentes fra grunnboken for tinglysninger, matrikkelen og kommunes egne systemer.

Min Eiendom - Senja

Sjekk gjeldende plansituasjon

Det er ikke nok at byggeplanene dine følger nasjonalt regelverk for å slippe søknad. Planene må også være i tråd med kommunens arealplaner for området du bor i.

Det er 2 fremgangsmåter du kan benytte for å se plansituasjonen for din eiendom.

  • Den anbefalte er å benytte planregisteret og der søke på aktuelle adresse eller gård- og bruksnummer. Man får da opp liste over de planer som berører oppsøkt eiendom. Her ligger også bestemmelser for den aktuelle planen sammen med med andre plandokumenter.
  • Alternativ 2 er å benytte kommunen sin kartløsning Kommunekart for å se plansituasjonen for en aktuell eiendom. Når du åpner kartløsningen kan du også her bruke søkefeltet til å søke etter adresse eller gård- og bruksnummer. 

Vedtatte arealplaner i Kommunekart og Planregister...

Situasjonsplan

I forbindelse med byggesaker og deling- og oppmålingssaker skal det leveres situasjonsplan hvor planlagte tiltak og grenser skal tegnes inn. På kommunens e-Torg (se lenken under) kan du bestille kart som tilfredsstiller krav til situasjonsplan. 

I tillegg til et basiskart i riktig målestokk leveres reguleringsplankart, kommuneplankart, offentlige VA-ledninger og planopplysninger. Som ansvarlig søker er alle disse opplysningene viktig å sette seg inn i, og skal legges ved i søknaden.

Målestokk på kartet velges i bestillingsveiledningen på e-Torg. Målestokk bør helst være så lav som mulig slik at detaljene på eiendommen kommer best mulig fram, 1:500 passer i de fleste tilfeller, for større eiendommer vil større målestokk noen ganger være nødvendig.

Når du bestiller situasjonskartpakke fra Senja kommunes e-Torg vil du få ferdige dokumenter sendt på e-post.

eTorg - Senja

Nabovarsel

Hvis du skal bygge noe som krever byggetillatelse må du som regel varsle naboene om tiltaket. Det gjelder også søknader om deling. På kommunens e-Torg kan du finne ut hvilke naboer/eiere av naboeiendommer som skal varsles, og du kan sende nabovarsel med alle nødvendige vedlegg, digitalt. 

Nabovarselet sendes direkte til naboenes digitale innboks i Altinn, og naboen kan på vanlig måte komme med tilbakemelding, også det via Altinn. Du får også kvittering på at nabovarselet er sendt. Dette skal legges ved søknaden. 

eTorg - Senja

Meglerpakke

Ved salg av bolig og eiendom kan lovpålagt informasjon som kreves, hentes ut samla fra kommunens arkiver. Den kommunale meglerpakken inneholder dokumenter som:

  • Matrikkelrapport
  • Eiendomskart med grenser
  • Godkjente bygningstegninger
  • Ferdigattest
  • Gjeldende planstatus
  • Opplysninger om vei, vann og avløp, om kommunale avgifter, og opplysninger om restanser og legalpant

Meglerpakken kan bestilles av alle som ønsker det, både privatpersoner og bedrifter. 

Meglere kan kontakte tre ulike firma som tilbyr salg av eiendomsinformasjon for å få kommunens meglerpakke. Du finner alle tre i lenkene under, Privatpersoner kan bruke Norkarts e-Torg-løsning i lenken under. 

Infoland - Ambita

e-Plassen- Proconet

e-Torg - Norkart