Lyst til å støtte et medmenneske?

Er du omsorgsfull og har ledig tid, kan det å være støttekontakt være noe for deg og/eller din familie.

Senja kommune har til enhver tid behov for flere støtte-/fritidskontakter og folk som kan være besøkshjem og gi privat avlastning.

Hva du kan bidra med

Du kan støtte og være medmenneske for folk som på grunn av funksjonshemming, alder eller sosiale problemer kan ha problemer med å gjennomføre sosiale aktiviteter, men ønsker å gjøre noe med det.

En støtte-/fritidskontakt gir selskap og mulighet for sosiale aktiviteter:

• Du kommer på besøk til brukeren av tjenesten
  • Er med på kino, kafe eller turer i skog og mark
  • Hjelper brukeren inn på nye sosiale arenaer og aktiviteter

Alle som har støttekontakt kan søke om ledsagerbevis, som vil gi støttekontakten på aktiviteter gratis adgang til mange offentlige kultur- og fritidsaktiviteter og offentlige transportmidler.

Hva kreves

For å bli støttekontakt og/eller avlaster, må du

• Være over 16 år
  • Ha politiattest
  • Helst kunne binde deg for en lengre periode, for at tilbudet skal bli stabilt for brukeren
  • Helst være sosialt engasjert
  • Kunne finne på aktiviteter og glede deg over å hjelpe andre mennesker

Hvordan bli støttekontakt

Registrering/søknad for å bli støttekontakt eller avlaster kan leveres i dette elektroniske skjemaet.