Tidlig og riktig hjelp

Til høsten rigger Barne- og familietjenesten seg for framtida og etablerer lavterskeltilbudet Familieteam. Målet er å styrke det forebyggende arbeidet for barn, unge og familier.

Fv. Vanja Hårseide, Helsestasjons- og skolehelsetjenesten, Bengt Viken, Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) og Linda Henriksen, Barne- og familietjenesten i Senja kommune. Alle foto: Kari H. Slaattelid, Senja kommune.

- Tilbudet skal hjelpe barn og unge i Senja som sliter i hverdagen, forteller Linda Henriksen, virksomhetsleder for Barne- og familietjenesten.

Det er en satsing i tråd med ny oppvekstreform og som vi er svært glade for å få på plass, sier hun.

Denne typen utadrettet tjeneste er etterlengtet og ønsket av oss.

Sikrer god samhandling

Senja kommune vedtok høsten 2023 å opprette Familieteam, som skal bistå barn, unge, familier og kommunale tjenester ved bekymringsfullt skolefravær og adferdsvansker, og være et lavterskeltilbud innen rus og psykiatri.

Familieteamet skal være tverrfaglig sammensatt, med familieterapeut, pedagogisk personell, behandlere/rådgivere og personell med diagnosekompetanse (lege/psykolog).

- Teamet vil ha «skulder til skulder”- jobbing med de fleste andre tjenestene i kommunen, forteller virksomhetslederen.

Organisering i Barne- og familietjenesten, gir nærhet til samarbeidsparter rundt barn og unge og familiene deres.

Vi skal sikre et helhetlige forløp, nærhet til kompetanse og god samhandling, sier hun.

Søker psykologer

- Flere kommuner har allerede lignende tjenestetilbud, og tilbakemeldingene er at de opplever at tilbudet er godt brukt og at det har god effekt for både de som har behov for hjelp og pårørende, sier Linda Henriksen.

Kommunen er nå i sluttfasen, for å få ansatt tverrfaglig kompetanse i de fire nye stillingene som skal jobbe i Familieteamet.

- Gode kandidater har søkt på flere av stillingene, og vi jobber nå hardt for også å få kvalifiserte psykologkandidater, sier virksomhetslederen, og lokker med fleksibel arbeidstid og tilrettelegging.

Utgjør en forskjell

- Dette er en ny tjeneste hvor de ansatte får være med på å skape noe nytt, jobbe utenfor kontoret og med egen kunnskap direkte påvirke resultatet av det arbeidet de gjør, poengterer Bengt Viken, avdelingsleder for Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) i kommunen.

Her får du være med å utvikle og utgjøre en forskjell for barn, unge og deres familier, sier Viken, som blir leder for teamet.

- Du får forme din egen arbeidshverdag i en jobb som er faglig utviklende, spennende, variert og meningsfylt, sier han.

Bengt Viken, avdelingsleder for PPT i Senja kommune.

Vi er en organisasjon som bryr oss om våre ansatte og legger til rette for faglig nettverksbygging og utvikling, fortsetter PPT-lederen.

Og samtidig er jo Senja i positiv utvikling og en fantastisk kommune å bo i, legger han til med et smil.

Tidlig og riktig hjelp

- Familieteam er et lavterskeltilbud, hvor innbyggere som trenger det skal kunne komme i kontakt med teamet på en enkel måte, sier Bengt Viken.

Det skal være enkelt å ta kontakt, tilbudet er gratis, frivillig og samtykkebasert, og skal styrke og utvikle tjenesten til barn, unge og familier i Senja.

Vi skal sikre helhetlige forløp, nærhet til kompetanse og god samhandling.

- Teamet skal jobbe ut fra et helhetlig perspektiv på barn og unges oppvekstmiljø, og målet er tidlig og riktig hjelp, forklarer Viken.

De vil få ansvar for kartlegging, utredning, foreldreveiledning, rådgivende samtaler for barn og unge og deres familier, og behandlende samtaler.

For barn og unge

- Vi skal jobbe for å motvirke psykiske plager, samtidig som teamet skal utrede og behandle alminnelige psykiske helseutfordringer, sier Linda Henriksen.

Linda Henriksen, virksomhetsleder for Barne- og familietjenesten i Senja kommune.

Målgruppen for tjenesten er barn og unge mellom 0 til 18 år, som har behov for helsehjelp i forbindelse med egen psykisk helse, begynnende rusmiddelproblemer eller belastningsreaksjoner og økende skolefraværsproblematikk.

- Felles er at de psykiske eller psykososiale plagene oppleves strevsomme for den det gjelder, eller går ut over normal fungering og læring, sier hun.

Styrker forebyggende arbeid

- Mye blir i dag ivaretatt av kompetent personell i grunntjenestene, så kompetansen for ivaretakelse eksisterer i kommunen, sier Vanja Hårseide, avdelingsleder for Helsestasjons- og skolehelsetjenesten i Senja kommune.

Men tjenestene har ikke tilstrekkelig kapasitet til å være utøvende i en slik grad vi ønsker, når individer og familier får økende grad av vansker, forklarer Hårseide.

- Vi har kompetanse på for eksempel foreldreveiledning i PPT, Skolehelsetjenesten og Barnevernstjenesten, i tillegg til miljøteam i skole og barnehage, poengterer hun.

Men systematisering og ressursfordelingen er ikke tilstrekkelig i dag, for å ivareta utfordringene på en forsvarlig måte, konstaterer Vanja Hårseide.

- Derfor er det riktig og viktig å komplettere med et familieteam, som har tid og kapasitet til å jobbe med utfordringene over tid.

På den måten styrker vi det forebyggende arbeidet for barn, unge og familier i kommunen vår, sier hun.

Senja ble Fyrtårnkommune for barn og unge i 2022. En pris som deles ut av Statsforvalteren i Troms og Finnmark. Fv. Elisabeth Vik Aspaker, statsforvalter, Dorthea Lygre-Edvardsen og Julie Marie Larsen fra Ungdomsrådet i Senja, samt Inger-Lise Tøllefsen, koordinator og rådgiver i Barne- og familietjenesten, Tom-Rune Eliseussen, ordfører og Hogne Eidissen, rådmann i Senja kommune. Foto: Louis Edvardsen.

Nyttige informasjonslenker